1
ŠKOLNÍ ŘÁD
V souladu s § 30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a vyhláškou MŠMT ČR 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři a dalšími legislativními předpisy v platném znění vydává ředitel školy, Střední škola Akademie AGROSTROJ s.r.o., tento školní řád.
Znění školního řádu podle § 168 odst. 1 písm. c) školského zákona schválila Školská rada na svém jednání dne 29. srpna 2025 s účinností od 1. září 2025.
Obsah
1 Obecná ustanovení 2
2 Práva a povinnosti žáků a jejich zákonných zástupců 2
3 Pravidla vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole 5
4 Provoz a vnitřní režim školy 6
5 Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před projevy rizikového chování a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí 7
6 Podmínky zacházení s majetkem školy 10
7 Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání 11
8 Podmínky ukládání výchovných opatření 14
9 Podmínky pro omlouvání a uvolňování žáků z vyučování 16
10 Ochrana osobních údajů 17
11 Závěrečná ustanovení 17
Příloha č. 1: Kritéria pro hodnocení klasifikačními stupni 18
V Pelhřimově dne 01. listopadu 2025 Ing. Mgr. et Mgr. Ludmila Baláková, Ph.D., MBA ředitelka školy
2
1 Obecná ustanovení
1.1 Školní řád je vydán v souladu s § 30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a vyhláškou MŠMT ČR 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři a dalšími legislativními předpisy v platném znění.
1.2 Žáci jsou pravidelně seznamování s obsahem tohoto školního řádu na začátku každého školního roku prostřednictvím svého třídního učitele, což stvrzují svým podpisem.
1.3 Zákonným zástupcům nezletilých žáků a zaměstnancům školy je školní řád pravidelně zasílán k seznámení před začátkem každého školního roku.
1.4 Školní řád je zveřejněný způsobem umožňující dálkový přístup, prostřednictvím oficiálních webových stránek školy.
1.5 Veškerá ustanovení školního řádu se vztahují na dění ve škole, v místech poskytování vzdělávání (včetně odborných praxí) a na všech akcích organizovaných či spoluorganizovaných školou.
2 Práva a povinnosti žáků a jejich zákonných zástupců
Vzájemné vztahy žáků, zákonných zástupců a zaměstnanců školy jsou založeny na vzájemné rovnoprávnosti, respektování a úctě, vycházejí ze základního práva žáka na kvalitní vzdělání.
Škola využívá elektronický informační systém ŠKOLA ONLINE. Zákonní zástupci nezletilého žáka mají možnost pravidelně prostřednictvím něj sledovat prospěch a docházku žáka či získávat informace o organizaci výuky a akcích školy. Přístupové údaje do systému obdrží každý žák na začátku svého studia. Při jejich ztrátě je možné si nové přístupové údaje vyžádat u vedení školy. Systém je přístupný prostřednictvím webových stránek školy.
2.1 Práva žáků
Žáci mají právo:
2.1.1 na vzdělávání v souladu se schválenými školními vzdělávacími programy,
2.1.2 na vzdělávání a školské služby poskytované podle školského zákona, vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, a vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů,
2.1.3 na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,
3
2.1.4 volit a být voleni do školské rady, jsou-li zletilí,
2.1.5 zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na vedení školy,
2.1.6 předkládat učitelům a vedení školy návrhy, připomínky a stížnosti týkající se vzdělávacího procesu a provozu školy,
2.1.7 na poradenskou pomoc školy,
2.1.8 účastnit se soutěží a reprezentovat školu za podmínky, že plní základní školní povinnosti,
2.1.9 v odůvodněných případech přerušit studium na nezbytně nutnou dobu, nejdéle však na dva roky,
2.1.10 ukončit studium na základě písemného sdělení zletilého žáka nebo zákonného zástupce nezletilého žáka.
2.2 Práva zákonných zástupců nezletilých žáků
Zákonní zástupci nezletilých žáků mají právo:
2.2.1 na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání svých dětí,
2.2.2 volit a být voleni do školské rady, uplatňovat prostřednictvím ní své podněty,
2.2.3 předkládat učitelům a vedení školy návrhy, připomínky a stížnosti týkající se vzdělávacího procesu a provozu školy.
Tato práva mohou uplatňovat také rodiče zletilých žáků, případně osoby, které vůči zletilým žákům plní vyživovací povinnost.
2.3 Povinnosti žáků
Žáci jsou povinni:
2.3.1 pravidelně docházet do školy, účastnit se vzdělávacího procesu,
2.3.2 plnit pokyny zaměstnanců školy, které jsou v souladu s platnými legislativními předpisy,
2.3.3 používat během výuky jen pomůcky schválené vyučujícím,
4
2.3.4 dodržovat řády jednotlivých učeben, laboratoří, dílen a dalších míst poskytování vzdělávání, seznámit se s těmito řády,
2.3.5 dodržovat vyučovací dobu a rozsah přestávek. Během vyučování neopouštět učebnu ani školní budovu bez souhlasu vyučujícího. Do doby vyučování se nezapočítává doba polední přestávky daná rozvrhem vyučovacích hodin.
2.3.6 chovat se ohleduplně a slušně ve škole i při všech akcích organizovaných školou,
2.3.7 zdržet se takového jednání, které by ohrožovalo či poškozovalo bezpečí, zdraví či život jeho, jeho spolužáků nebo ostatních osob, snižovalo důstojnost či porušovalo práva kteréhokoliv žáka nebo zaměstnance školy, vedlo k poškození či znehodnocení učebních pomůcek, školního majetku či majetku druhých, zneužívalo duševního vlastnictví,
2.3.8 přispívat k vytváření dobré atmosféry ve třídě i v celé škole, vyvarovat se aktivit a projevů, které by mohly poškozovat dobré jméno školy,
2.3.9 chodit do školy slušně oblečeni, bez hanlivých a urážlivých nápisů na oblečení,
2.3.10 po dobu výuky nenosit na hlavě kapuci od mikiny,
2.3.11 dbát na pořádek a čistotu v prostorách školy včetně třídění odpadu,
2.3.12 nesedat na lavicích a nedávat si na ně nohy,
2.3.13 přezouvat se při přesunu mezi budovami,
2.3.14 nevstupovat do prostor školy, kde je vstup zakázán,
2.3.15 nevstupovat do sborovny a kabinetů bez vyzvání vyučujícího,
2.3.16 nenechávat v šatnách ani v šatních skříňkách peníze ani cennější předměty, dbát na čistotu a pořádek ve svěřené šatní skříňce,
2.3.17 šetřit vodou a elektrickou energií,
2.3.18 dodržovat hygienicko-bezpečnostní předpisy a protipožární opatření, dbát bezpečnostních pokynů všech vyučujících,
2.3.19 zdržet se takového jednání, které by jakkoliv narušovalo průběh vyučování a průběh mimoškolních akcí a omezovalo práva druhých žáků na klid pro vzdělávání,
2.3.20 při ztrátě či poškození studentského průkazu si neprodleně nechat vystavit na vlastní náklady nový,
2.3.21 vrátit zapůjčené knihy nejpozději do dne vydání závěrečného výročního vysvědčení.
5
2.4 Povinnosti zákonných zástupců nezletilých žáků
Zákonní zástupci nezletilých žáků jsou povinni:
2.4.1 zajistit, aby jejich dítě docházelo do školy ve dnech školního vyučování a účastnilo se školních akcí probíhajících mimo rámec pravidelného vyučování,
2.4.2 osobně se v případě vyzvání od ředitele školy zúčastnit projednávání závazných otázek týkajících se výchovně-vzdělávacích problémů jejich dítěte,
2.4.3 informovat školu o změně zdravotní způsobilosti svého dítěte, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání jejich dětí,
2.4.4 omlouvat absenci svého dítěte, v odůvodněných případech i dokládat její důvody.
3 Pravidla vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole
3.1 Všichni zaměstnanci školy, její žáci a jejich rodiče se vzájemně respektují a dbají na dodržování pravidel slušné a zdvořilé komunikace.
3.2 Zvlášť hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáků vůči pracovníkům školy nebo pracovníků školy vůči žákům se považují za závažné porušení školního řádu a budou z nich vyvozovány důsledku v souladu s platnými právními předpisy.
3.3 Případné spory a konflikty řeší zaměstnanci věcně, bez emocí a nikdy přímo před žáky. V případě potřeby vyhledají pomoc při řešení sporu u vedení školy.
3.4 Se svými připomínkami a návrhy se žáci obracejí na vyučující, třídní učitele, školskou radu a vedení školy.
3.5 Konzultace s pedagogickými pracovníky je možná po osobní, elektronické či telefonické domluvě.
3.6 Pokud žák nemohl splnit úkoly uložené na vyučovací hodinu, omluví se na začátku hodiny vyučujícímu.
3.7 Třídní učitel pomůže ustanovit ve třídě tyto členy samosprávy třídy: předseda (mluvčí) a pokladník.
3.8 Na každý týden určuje třídní učitel ve své třídě službu – 2 žáky. Pro každou skupinu dělených předmětů se určuje jeden žák služby.
6
3.9 Služby jsou povinny:
● dbát na čistotu a pořádek ve třídách, v nichž má třída vyučování,
● utírat tabuli a starat se o zásobování fixy,
● na začátku každé hodiny hlásit jména chybějících žáků,
● jít nahlásit vedení školy, nedostaví-li se vyučující do 5 minut po zvonění do výuky,
● dbát, aby všichni žáci po odchodu z učebny uklidili svá místa,
● vynášet kontejnery s tříděným odpadem.
4 Provoz a vnitřní režim školy
4.1 Budova školy se otevírá v 07:00 a zavírá v 15:30. Každý žák je povinen zaznamenat svůj příchod i odchod přiložením studentské karty ke čtecímu zařízení umístěného u recepce zřizovatelské společnosti Agrostroj Pelhřimov, a.s..
4.2 Žáci dochází pravidelně do školy podle stanoveného rozvrhu hodin, a to tak, aby byl v rozvrhem určeném místě vzdělávání alespoň 5 minut před zahájením vyučování.
4.3 Žáci jsou povinni se přezouvat. Je zakázáno nosit ve škole obuv, která poškozuje či znečišťuje podlahy.
4.4 Svrchní oblečení a boty si žáci ponechávají ve skříňkách. Skříňky se na základě pokynu vedení školy vyklidí a nechají otevřené. Ve skříňkách je zakázáno přechovávat potraviny, věci ohrožující zdraví, hygienické zvyklosti či předměty poškozující skříňky. Skříňka rovněž není určena k přechovávání cenností (peněz, šperků apod.) či elektronických přístrojů (notebooků, tabletů, mobilních telefonů apod.).
4.5 V době mimo vyučování a mimo přestávky se žáci nesmí zdržovat v prostorách školy bez dohledu některého ze zaměstnanců školy.
4.6 V prostorách šaten se žáci zdržují jen po nezbytně nutnou dobu, dodržují pravidla bezpečného chování (nemanipulují nedovoleným způsobem se skříňkami).
4.7 Vstup nepovolaným osobám (tj. osobám, které nejsou zaměstnancem školy, žákem nebo jeho zákonným zástupcem) může umožnit pouze zaměstnanec školy po předchozím souhlasu vedení školy.
7
4.8 Časový rozvrh vyučovacích hodin:
08:00 – 08:45 1. vyučovací hodina
08:55 – 09:40 2. vyučovací hodina
09:55 – 10:40 3. vyučovací hodina
10:45 – 11:30 4. vyučovací hodina
12:00 – 12:45 5. vyučovací hodina
12:50 – 13:35 6. vyučovací hodina
13:40 – 14:25 7. vyučovací hodina
14:30 – 15:15 8. vyučovací hodina
4.9 Používat mobilní telefon při vyučování a při akcích organizovaných školou bez souhlasu vyučujícího je přísně zakázáno. Nabíjení vlastních elektronických přístrojů ze školní elektrické sítě je zakázáno. Veškeré elektronické přístroje musí mít po dobu vyučování ztišené akustické notifikace.
5 Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před projevy rizikového chování a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
5.1 Obecné zásady
5.1.1 Žákům je zakázáno nosit do školy nebo na akce organizované školou věci nebezpečné pro zdraví nebo život (zbraně, nože, střelivo, výbušniny, chemické nebo biologické látky a jiné nebezpečné věci) a věci, které by mohly narušovat základy mravní výchovy.
5.1.2 Žákům je zakázáno nosit do školy nebo na akce organizované školou alkohol, drogy, látky návykové a další, které mohou nepříznivě ovlivnit psychiku člověka, jeho sebeovládání nebo rozpoznávací schopnosti, požívat je nebo poskytovat jiným osobám.
5.1.3 Distribuce či zneužití drog, návykových nebo psychotropních látek, jejich podání jiné osobně či fyzické napadení je považováno za zvlášť hrubý přestupek.
5.1.4 Ředitel školy má právo, v případě podezření, požadovat provedení dechové zkoušky na alkohol či laboratorního vyšetření na užití psychotropní látky. V takovém případě současně informuje o této skutečnosti zákonného zástupce, pokud došlo k jejímu provedení u nezletilého žáka. Pokud nedoloží žák či jeho zákonný zástupce výsledek laboratorního vyšetření, může ho ředitel považovat za pozitivní.
5.1.5 Pokud žák vykazuje známky akutního onemocnění (vysoká horečka, zvracení, průjem), učitelé mají povinnost oddělit tohoto žáka od ostatních a zajistit pro něj dohled zletilé fyzické osoby.
8
5.1.6 Ve všech prostorách školy, v jejím nejbližším okolí i na místech poskytování praxe je zakázáno kouření. Tento zákaz se vztahuje i na všechny akce organizované školou nebo organizované ve spolupráci se školou.
5.1.7 Ve škole a při akcích organizovaných školou je zakázáno pořizovat a rozšiřovat audiovizuální dokumentaci spolužáků a zaměstnanců školy bez jejich vědomí a souhlasu.
5.1.8 Ve škole a na akcích organizovaných školou se žáci zdržují projevů šikany, xenofobie, rasismu, brutality a vandalismu.
5.1.9 Žáci se pravidelně účastní programů zaměřených na prevenci projevů rizikového chování.
5.2 Zajištění bezpečnosti a ochrana zdraví ve škole
5.2.1 První den každého školního roku jsou žáci třídními učiteli seznamováni se školním řádem a v potřebném rozsahu také s požárním řádem, evakuačním plánem a požárními poplachovými směrnicemi. O tomto poučení provádí třídní učitel zápis v elektronické třídní knize. Na závěr poučení stvrdí každý žák tuto skutečnost svým podpisem.
5.2.2 Se specifickými pokyny v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví v jednotlivých předmětech seznámí žáky vyučující příslušného předmětu v první vyučovací hodině v každém školním roce nebo v okamžiku, kdy to situace bezprostředně vyžaduje. Záznam o tomto poučení provede vyučující rovněž do třídní knihy.
5.2.3 Při práci v každé učebně, laboratoří, dílně či prostorách praxe jsou žáci povinni dodržovat jejich provozní řády, s kterými jsou seznámeni vždy na začátku školního roku. Záznam o tomto poučení provede vyučující rovněž do třídní knihy.
5.3 Bezpečnost a ochrana zdraví při akcích organizovaných školou
5.3.1 Při akcích organizovaných školou mimo areál školy se žáci řídí obecně platnými předpisy (např. dopravními), při využití služeb jiných subjektů pak jejich provozními a bezpečnostními předpisy (přepravní řád, ubytovací řád, návštěvní řád apod.) a pokyny pedagogického dozoru.
5.3.2 Pokud je akce spojena se zvýšenou mírou rizika (koupání, lyžařský kurz, sportovní kurz, zájezd do zahraničí apod.), provede vedoucí před jejím zahájením proškolení všech účastníků. O provedeném proškolení sepíše vedoucí akce záznam, který bude podepsaný každým účastníkem akce.
9
5.4 Dohled nad žáky
5.4.1 Dohled nad žáky má za cíl zajištění bezpečnosti a zdraví žáků ve škole a při souvisejících činnostech. Vykonává se v zájmu předcházení škodám na zdraví, majetku, přírodě a životním prostředí.
5.4.2 Dohled nad žáky může vykonávat pouze dospělá osoba způsobilá k právním úkonům, která je v pracovněprávním vztahu ke škole.
5.4.3 Při výkonu dohledu pracovník vychází z konkrétních podmínek, přihlíží k vykonávané činnosti, věku žáků a jejich rozumové vyspělosti, k dopravním a jiným rizikům. Dohled nad žáky neznamená jejich soustavné a nepřetržité hlídání ani trvalou přítomnost dohlížejícího v prostorách, kde se žáci, nad nimiž dohled vykonává, zdržují.
5.4.4 Škola zajišťuje dohled nad žáky ve škole, při akcích organizovaných nebo spoluorganizovaných školou a při účasti na přehlídkách a soutěžích.
5.4.5 Ve škole je zajišťován dohled v době před vyučováním a o přestávkách mezi vyučovacími hodinami. Doba vyučování je v každé třídě určena platným rozvrhem.
5.4.6 Na akcích organizovaných nebo spoluorganizovaných školou začíná dohled 10 minut před zahájením akce na místě určeném pro shromáždění žáků, pokračuje po celou dobu jejího trvání a končí po skončení akce na předem určeném místě po skutečném rozejití se žáků (nejpozději 10 minut po skončení akce).
5.4.7 Při účasti na přehlídkách a soutěžích zajišťuje škola dohled nad nezletilými žáky v rozsahu stanoveném vyhláškou č. 55/2005 Sb., pokud se se zákonným zástupcem nezletilého žáka nedohodne jinak.
5.5 Chování žáků při praktickém vyučování a odborné praxi
5.5.1 Před zahájením praktického vyučování se žák seznámí se zněním smlouvy o odborné praxi, předpisy BOZP a jejich ustanovení dodržuje. Svým podpisem stvrzuje seznámení s těmito předpisy.
5.5.2 Žák nastupuje na pracoviště ve stanovenou dobu a v předepsaném čistém pracovním oděvu a obuvi. Žák je vybaven jen potřebnými pomůckami, nenosí s sebou cenné předměty a větší částky peněz. Při práci dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví a protipožární opatření tak, aby neohrozil zdraví vlastní a spolupracovníků.
5.5.3 Žák se řídí pokyny učitelů nebo pověřených pracovníků, bez jejich vědomí se z pracoviště nevzdaluje.
10
5.5.4 Žák se při jednání se zaměstnanci pracoviště chová zdvořile. Případné nedorozumění řeší vždy za pomoci příslušného odpovědného vyučujícího nebo pověřeného pracovníka.
5.5.5 Během výuky dodržuje přestávku podle pokynů příslušného odpovědného vyučujícího nebo pověřeného pracovníka. Během přestávky se zdržuje ve vyhrazených prostorách, neopouští pracoviště.
5.5.6 Žák odpovídá za zaviněnou škodu, kterou způsobil na pracovišti při praktickém vyučování nebo odborné praxi, nebo v přímé souvislosti s nimi.
5.5.7 V době praktického vyučování nebo odborné praxe je zakázáno užívání zařízení, která umožňují audiovizuální záznam, včetně mobilních telefonů a tabletů. O případné možnosti využití těchto pomůcek rozhoduje případně vždy odpovědný pracovník.
5.6 Pravidla vykonávání odborné praxe
5.6.1 Žák před nástupem na praxi obdrží požadovanou náplň praxe, s vytyčenými okruhy pro sběr teoretických i praktických informací v průběhu odborné praxe.
5.6.2 Žák odevzdá do 3 pracovních dnů od absolvování odborné praxe vyplněný záznam o jejím absolvování, včetně úkolů zadaných vyučujícím. Tento úkol hodnotí vedoucí odborné praxe.
5.6.3 V rámci odborné praxe jsou hodnoceny znalosti žáka, jeho komunikace s pracovníky, možnost odborné práce, aktivita.
5.6.4 Záznamy o odborné praxi jsou vedené elektronicky po celou dobu studia žáka.
6 Podmínky zacházení s majetkem školy
6.1 Žáci mají povinnost šetrně zacházet se zařízením a majetkem školy, chránit jej před poškozením a hospodárně zacházet s učebními pomůckami a šetřit energiemi. V případě zaviněného poškození či ztráty je žák (případně jeho zákonný zástupce) povinen způsobenou škodu uhradit.
6.2 Škola může požadovat úhradu škody za poškození bezplatně poskytovaných či zapůjčených učebnic nebo knih.
6.3 Žáci mají povinnost neodkladně nahlásit učitelům nebo vedení školy všechny zjištěné závady, které mohou ohrozit zdraví a bezpečnost žáků, školní majetek nebo majetek žáků.
11
7 Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání
7.1 Obecné zásady
7.1.1 Výsledky vzdělávání se hodnotí v závěru každého pololetí příslušného školního roku.
7.1.2 Hodnocení výsledků vzdělávání obsahuje hodnocení prospěchu a hodnocení chování žáků vyjádřené klasifikačními stupni.
7.1.3 Hodnocení v jednotlivých předmětech za každé pololetí uzavírá každý vyučující v termínu stanoveném ředitelem školy zápisem známek do školního informačního systému. Hodnocení chování zapisuje třídní učitel.
7.1.4 V pololetí se vydává žákovi výpis vysvědčení, na kterém je vyjádřeno hodnocení jeho prospěchu v jednotlivých předmětech a chování. Na konci školního roku žák dostane vysvědčení.
7.1.5 Žákům, kteří nebyli na konci některého pololetí hodnoceni nebo byli na konci 2. pololetí hodnoceni nejvýše dvěma nedostatečnými a budou skládat opravné zkoušky nebo mají stanoven náhradní termín pro hodnocení, se vydá na konci pololetí výpis z vysvědčení. Vysvědčení obdrží až po definitivním uzavření hodnocení.
7.2 Hodnocení prospěchu
7.2.1 Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných, volitelných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem se hodnotí těmito stupni prospěchu:
1 – výborný
2 – chvalitebný
3 – dobrý
4 – dostatečný
5 – nedostatečný
7.2.2 Cílem hodnocení prospěchu je vyjádřit příslušným klasifikačním stupněm vědomosti, dovednosti a návyky, které si žáci osvojili, jejich rozsah a hloubku, schopnost aplikace získaných poznatků, samostatnost myšlení a chápání souvislostí. Při stanovení klasifikačního stupně se přihlíží k aktivitě žáka a jeho zájmu o předmět.
7.2.3 Na začátku vyučování příslušného předmětu ve školním roce stanoví vyučující jednoznačná kritéria hodnocení prospěchu v souladu s pravidly pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků. Jednotlivé známky z průběžného hodnocení nemusí být rovnocenné, učitel však musí žáky seznámit s váhou každé známky.
12
7.2.4 Podklady pro hodnocení žáků získávají vyučující ústním individuálním zkoušením, písemnými pracemi, testy, kontrolními prověrkami znalostí, praktickými pracemi, posouzením seminárních prací, hodnocením projektů a sledováním práce žáků v jednotlivých vyučovacích hodinách a na akcích organizovaných školou.
7.2.5 Každý žák musí být v příslušném klasifikačním období hodnocen alespoň třikrát.
7.2.6 Zkoušení s klasifikací jakéhokoliv žáka probíhá v předmětech stanovených jeho rozvrhem, není-li určeno vedením školy jinak.
7.2.7 Výsledek ústního zkoušení je vyučující povinen oznámit zkoušenému ihned a veřejně. Hodnocení jakékoliv písemné práce sdělí vyučující žákům nejpozději do 7 dnů. Vyučující musí umožnit každému žákovi i zákonnému zástupci nezletilého žáka nahlédnout do opravené písemné práce a na požádání mu vysvětlit důvody svého hodnocení.
7.2.8 Písemná práce v rozsahu 1-2 vyučovacích hodin smí být v jednom dni zadávána pouze jedna. Vyučující plánované konání takové písemné práce poznamená s týdenním předstihem do třídní knihy.
7.2.9 Každý vyučující je povinen vést řádnou evidenci hodnocení žáků. Průběžnou klasifikaci zapisuje vyučující žákům do školního informačního systému, a to nejpozději do 14 dnů od udělení známky.
7.2.10 Pokud jeden předmět vyučuje a hodnotí více pedagogických pracovníků, výsledná známka je stanovena na základě podkladů a dohody obou vyučujících a známku zapisuje garant předmětu.
7.2.11 Hodnocení za každé klasifikační období oznámí vyučující žákovi ještě před zapsáním do školního informačního systému. Vhodné je celkové zhodnocení práce žáka. Stupně prospěchu v daném předmětu nemusí odpovídat aritmetickému průměru veškerého hodnocení za klasifikační období, vyučující je však povinen hodnocení objektivně zdůvodnit.
7.2.12 Sebehodnocení je součástí hodnocení. Žák má nejen možnost, ale je povinen k tomu, aby před hodnocením učitelem vyslovil svoje vlastní hodnocení. Používá při něm kritéria, která byla dána předem a podle kterých ho následně zhodnotí učitel.
7.2.13 Třídní učitel informuje rodiče o výsledcích vzdělávání žáka prostřednictvím školního informačního systému, na třídních schůzkách nebo na jejich vlastní žádost. V případě nápadného zhoršení studijních výsledků je vyučující povinen informovat třídního učitele. Ten zváží projednání případu s výchovným poradcem či ředitelem školy a prokazatelným způsobem obeznámí se situací zákonné zástupce, je-li žák nezletilý.
7.2.14 Při zameškání 25 % a více hodin v jednom vyučovacím předmětu se může vyučující rozhodnout, po projednání záměru na pedagogické radě, nehodnotit žáka.
13
7.3 Komisionální zkouška
7.3.1 Komisionální přezkoušení může ředitel školy nařídit v případě, kdy žák:
a) žák chce ukončit přerušení vzdělávání a pokračovat ve studiu,
b) vzdělává-li se žák podle individuálního vzdělávacího plánu,
c) má stanovená související podpůrná opatření ze strany školského poradenského zařízení.
7.3.2 Žák koná komisionální zkoušku vždy, pokud:
a) nebyl na konci pololetí hodnocen a ředitel stanovil náhradní termín jeho hodnocení, v termínu do 2 měsíců po konci prvního pololetí, případně 3 měsíců po konci druhého pololetí,
b) koná opravnou zkoušku, v posledním týdnu měsíce srpna téhož roku, ve výjimečných případech v září následujícího školního roku,
c) požádá-li zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka o komisionální, v termínu stanoveném bez zbytečného odkladu,
d) přezkoušení z důvodu pochybnosti o správnosti hodnocení v některém předmětu s výjimkou předmětů výchovného zaměření.
7.3.3 Zkušební komise pro komisionální zkoušky je tříčlenná. Jejím předsedou je ředitel školy nebo jím pověřený člen vedení školy. Zkoušejícím je učitel daného předmětu a přísedícím učitel se stejnou nebo obdobnou aprobací odpovídající zkoušenému předmětu.
7.3.4 Komisionální zkouška může mít písemnou nebo ústní formu a svým rozsahem pokrývá nejvýše rozsah učiva v období, za které je stanovena. Výsledek komisionální zkoušky vyhlásí předseda v den konání poslední části zkoušky.
7.4 Hodnocení chování
7.4.1 Chování žáka se hodnotí následujícími stupni hodnocení:
1 – velmi dobré
2 – uspokojivé
3 – neuspokojivé
7.4.2 Při stanovení stupně hodnocení chování se přihlíží k uloženým výchovným opatřením v daném pololetí, případně k dalším opatřením uloženým za přestupek nebo trestný čin.
7.4.3 Hodnocení chování žáka navrhuje třídní učitel, který eviduje veškerá výchovná opatření, a schvaluje ředitel školy po projednání v pedagogické radě.
7.4.4 Stupeň hodnocení chování není výchovným opatřením.
14
8 Podmínky ukládání výchovných opatření
8.1 Výchovnými opatřeními jsou pochvaly a jiná ocenění a kázeňská opatření. Kázeňskými opatřeními jsou napomenutí, důtky, podmínečné vyloučení ze školy a vyloučení ze školy. Udělování veškerých výchovných opatřeních probíhá zpravidla po projednání na pedagogické radě a třídní učitel, případně ředitel školy, o jeho udělení prokazatelně informuje žáka a v případě nezletilého žáka i jeho zákonného zástupce.
8.2 Veškerá kázeňská opatření zapisuje třídní učitel do školního informačního systému.
8.3 Napomenutí třídního učitele uděluje třídní učitel na základě svého rozhodnutí nebo z podnětu jiného pedagoga za méně závažná porušení školního řádu.
8.4 Důtku třídního učitele uděluje třídní učitel na základě svého rozhodnutí nebo z podnětu jiného pedagoga za opakovaná méně závažná porušení školního řádu. Nemusí následovat po předchozím napomenutí.
8.5 Důtku ředitele školy ukládá ředitel školy na návrh třídního učitele nebo z podnětu ostatních učitelů za závažná porušení školního řádu.
8.6 O podmínečném vyloučení ze školy rozhoduje ředitel školy na základě návrhu třídního nebo jiného učitele a po projednání v pedagogické radě za velmi závažné porušení školního řádu nebo opakovaná závažná porušení školního řádu. V rozhodnutí o podmínečném vyloučení žáka stanoví zkušební lhůtu, a to nejdéle na dobu jednoho roku.
8.7 Dopustí-li se žák v průběhu zkušební doby dalšího zaviněného porušení školních povinností stanovených školských zákonem nebo školním řáde, může ředitel školy rozhodnout o jeho vyloučení.
8.8 O Vyloučení ze školy rozhoduje ředitel školy na základě návrhu třídního nebo jiného učitele a po projednání v pedagogické radě za velmi závažné porušení školního řádu nebo za další porušení ve zkušební lhůtě po podmínečném vyloučení ze školy.
8.9 Podmínečné vyloučení a vyloučení ze školy jsou správním rozhodnutím a řídí se správním řádem.
8.10 Snížená klasifikace chování není kázeňským opatřením. Hodnotí se jí chování žáka v průběhu celého pololetí a klasifikace není závislá na předchozím udělení některého kázeňského trestu.
15
8.11 Méně závažná porušení školního řádu jsou například:
a) pozdní omlouvání absence,
b) pozdní příchody do vyučování,
c) opakované nenošení pomůcek do školy,
d) nepřezouvání se,
e) vyrušování při vyučování,
f) neplnění povinností služby.
8.12 Závažná porušení školního řádu jsou například:
a) opuštění budovy školy bez souhlasu vyučujícího,
b) opakované pozdní příchody do vyučování,
c) nevhodné chování k zaměstnancům školy,
d) podvodné jednání,
e) neomluvená absence,
f) kouření ve vnitřních i vnějších prostorách školy a při akcích organizovaných školou,
g) pořizování audiovizuálních záznamů bez souhlasu učitele při vyučování,
h) použití elektronických zařízení bez souhlasu učitele.
8.13 Velmi závažná porušení školního řádu jsou například:
a) šikana, úmyslné ublížení, velmi hrubé slovní a fyzické chování ke spolužáků, kyberšikana,
b) úmyslné ničení majetku školy, spolužáků nebo pracovníků školy,
c) zvláště hrubé slovní útoky žáka vůči pracovníkům školy,
d) požívání, nošení, držení a distribuce alkoholu či jiné návykové látky ve vnitřních i vnějších prostorách školy,
e) projevy rasismu a propagace násilí, fašismu a dalších hnutí směřujících k potlačení práv jedince nebo skupiny osob,
f) krádež,
g) ohrožování jiných osob zbraní, nožem či jiným nebezpečným předmětem nebo jejich nošení.
8.14 Za kouření je považováno i používání elektronických cigaret.
8.15 Jakékoliv úmyslné chování, které je namířeno proti jinému člověku a které útočí na jeho důstojnost je z právního hlediska kvalifikováno jako šikana a bude proti němu postupováno nekompromisně. Projevy šikanování – fyzické násilí, omezování osobní svobody, ponižování, zneužívání informačních technologií k znevažování důstojnosti apod., kterých by se dopustil kdokoliv vůči komukoliv, jsou v prostorách školy a při všech školních akcích přísně zakázány a jsou považovány za velmi závažná porušení školního řádu.
8.16 Pochvalu třídního učitele uděluje třídní učitel před kolektivem třídy na základě vlastního uvážení nebo na návrh jiného vyučujícího. Může být udělena např. za reprezentaci školy v soutěžích a olympiádách, organizaci třídních akcí, výborný prospěch. Prokazatelně informuje žáka, zákonného zástupce nezletilého žáka a účastníky na nejbližší pedagogické radě.
16
8.17 Pochvalu ředitele školy uděluje ředitel školy na základě návrhu třídního či jiného učitele. Může být udělena za reprezentaci školy v soutěžích a olympiádách, konkrétní akce většího rozsahu nebo mimořádný lidský čin. Ředitel školy prokazatelně informuje žáka, zákonného zástupce nezletilého žáka a účastníky na nejbližší pedagogické radě.
9 Podmínky pro omlouvání a uvolňování žáků z vyučování
9.1 Každou předem známou absenci žák oznamuje třídnímu učiteli, případně jeho zástupci. Zletilý žák či zákonný zástupce nezletilého žáka doručí elektronickou žádost o uvolnění z výuky.
9.2 Předem známou absenci v délce 3 dny a méně povoluje příslušný třídní učitel, případně jeho zástupce. Absenci přesahující 3 dny povoluje ředitel školy.
9.3 Žák, který reprezentuje školu na soutěžích a olympiádách, je automaticky omluven z výuky a jeho nepřítomnost se nezapočítává do celkové absence za dané pololetí.
9.4 Při náhlé nevolnosti žák informuje kteréhokoliv zaměstnance školy, který mu poskytne pomoc. Informace se zároveň předá vedení školy.
9.5 Při delší nepředvídané absenci je zákonný zástupce nezletilého žáka nebo zletilý žák povinen nahlásit třídnímu učiteli důvody a předpokládanou dobu nepřítomnosti ve škole.
9.6 Pokud se žák, který splnil povinnou školní docházku, neúčastní po dobu nejméně 5 vyučovacích dnů vyučování a jeho neúčast není omluvena, vyzve ředitel školy prostřednictvím školního informačního systému zletilého žáka, případně zákonného zástupce nezletilého žáka, aby neprodleně doložil důvody nepřítomnosti. Pokud neobdrží ve lhůtě 10 pracovních dnů zdůvodnění absence, považuje se, že žák vzdělávání zanechal. Poslední den této lhůty je považován za den, kdy žák studium zanechal.
9.7 Každou nepřítomnost ve vyučování zdůvodní zletilý žák, případně zákonný zástupce nezletilého žáka, ve školním informačním systému neprodleně po ukončení absence. Pokud tak není učiněno do 3 pracovních dnů od ukončení této absence, je považována za neomluvenou. V případě, že po dobu této lhůty započala další absence, původní lhůta se tím neprodlužuje.
9.8 Hodiny neomluvené absence se evidují a sčítají v rámci jednoho pololetí příslušného školního roku:
a) 1 neomluvená hodina důtka třídního učitele,
b) 2-5 neomluvených hodin důtka ředitele školy,
c) 6-9 neomluvených hodin chování uspokojivé,
d) 10-15 neomluvených hodin chování neuspokojivé,
e) 16-33 neomluvených hodin podmínečné vyloučení ze studia,
f) více než 33 neomluvených hodin vyloučení ze studia
17
10 Ochrana osobních údajů
10.1 Žáci a zákonní zástupci nezletilých žáků mají právo na informace o způsobu, účelu a rozsahu zpracování svých osobních údajů a přístup ke svým osobním údajům.
10.2 Žáci a zákonní zástupci nezletilých žáků mají právo na opravu údajů, pokud jsou nepřesné nebo neúplné, na provedení opravy nejdéle do jednoho měsíce, na vysvětlení, pokud oprava nebyla provedena.
10.3 Žáci a zákonní zástupci nezletilých žáků mají právo na výmaz údajů, pokud již nejsou potřebné pro původní účely, při odvolání souhlasu subjektu, při námitkách proti zpracování, při protiprávním zpracování, pokud není poskytnut souhlas se zpracováním, pokud je povinnost výmazu dána právní povinností.
10.4 Každý subjekt údajů (zákonná zástupce, zaměstnanec) má právo vznést námitku proti zpracování jeho osobních údajů. Tato možnost se týká jen údajů, k jejichž zpracování byl poskytnut informovaný souhlas, a nelze ji uplatnit u zákonného zpracování osobních údajů.
11 Závěrečná ustanovení
Tento školní řád byl schválen na jednání školské rady dne 29. 08. 2025 a nabývá účinnosti od 01. 09. 2025.
Všichni zaměstnanci školy byli s tímto školním řádem seznámeni na pedagogické radě dne 29. 08. 2025.
V Pelhřimově dne 01. listopadu 2025 Ing. Mgr. et Mgr. Ludmila Baláková, Ph.D., MBA
ředitelka školy
18
Příloha č. 1: Kritéria pro hodnocení klasifikačními stupni
Stupeň 1 (výborný)
Žák dosahuje vynikajících výsledků ve všech oblastech výuky. Ovládá učivo na vysoké úrovni a prokazuje hluboké porozumění probírané látce. Pracuje samostatně, aktivně se zapojuje do hodin a řeší složité úkoly. Jeho výstupy jsou vždy precizní a promyšlené, často překračují očekávané standardy. Zodpovědně přistupuje ke všem zadaným úkolům a ukazuje vynikající schopnost aplikace teoretických znalostí v praxi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák dosahuje velmi dobrých výsledků a má solidní porozumění učivu. Ovládá základní i pokročilé koncepty, přičemž se občas vyskytují drobné nedostatky ve specifických oblastech. V hodinách je aktivní a samostatně řeší většinu úkolů, i když někdy potřebuje drobnou pomoc nebo usměrnění. Pracuje pečlivě a jeho výstupy jsou kvalitní, i když ne vždy zcela bezchybné. Ve své práci vykazuje vysoký zájem o daný předmět.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák ovládá učivo na dobré úrovni, ale v některých oblastech může prokazovat určité nedostatky v pochopení a aplikaci teoretických znalostí. Pracuje samostatně, ale občas potřebuje podporu nebo připomenutí k dosažení požadovaných výsledků. Aktivně se zapojuje do výuky, přičemž jeho výstupy splňují požadavky, i když nejsou vždy zcela precizní. Může mít problémy s rychlostí nebo kvalitou dokončení složitějších úkolů.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má základní přehled o učivu, avšak často se vyskytují mezery v porozumění a aplikaci probíraných témat. Potřebuje podporu a opakovanou pomoc při plnění úkolů, přičemž výsledky jsou často nedostatečně rozvinuté. I přes tyto obtíže se snaží a vykazuje základní úsilí. Jeho výstupy jsou v souladu s minimálními požadavky, ale nezřídka vykazují chyby nebo neúplnost.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák nedosahuje minimálních požadavků na daný předmět. Má závažné problémy s porozuměním základnímu učivu a často selhává při plnění úkolů. Výstupy jsou neúplné, neodpovídají stanoveným požadavkům nebo jsou zcela nesprávné. Zúčastňuje se výuky pouze minimálně, a pokud ano, výsledek jeho práce je neuspokojivý. Potřebuje výraznou podporu a zlepšení v několika oblastech, aby dosáhl alespoň základní úrovně porozumění.